اخبار علمی

پوستی جوان‌تر با تزریق DNA ماهی سالمون!

5/5 - (1 امتیاز)

آیا تابه‌حال به این فکر کرده‌اید که چگونه می‌توانید جوانی و شادابی پوست خود را بدون نیاز به جراحی‌های پیچیده و پرهزینه بازیابی کنید؟ دانشمندان راهی نوین و هیجان‌انگیز را کشف کرده‌اند: تزریق‌های پلی نوکلئوتید، یا همان PDRN این روش پیشرفته که در آن از DNA ماهی سالمون استفاده می‌شود، نه‌تنها نوید بهبود کیفیت پوست و کاهش چین‌وچروک‌ها را می‌دهد، بلکه می‌تواند به شما پوستی شاداب‌تر و جوان‌تر هدیه کند.

PDRN شامل قطعات DNA با وزن مولکولی 50 تا 1500 کیلو دالتون است که عمدتاً از سلول‌های اسپرم ماهی آزاد استخراج می‌شود. تزریق‌های پلی نوکلئوتید که اغلب به‌عنوان تزریق‌های PDRN (پلی‌دئوکسی‌ریبونوکلئوتید) شناخته می‌شوند، خواص متعددی مثل خاصیت ضدالتهابی، ضد آپاپتوز، ضد پوکی استخوان، ضد استئونکروز، بازسازی استخوان، پیشگیری از آسیب بافتی و ضد زخم دارند. برخی مطالعات نشان می‌دهند که تزریق PDRN ممکن است به بهبود کیفیت پوست و تحریک تولید کلاژن کمک کنند و باعث بهبود انعطاف‌پذیری و بافت پوست می‌شوند که می‌تواند به ظاهری جوان‌تر منجر شود، علاوه بر این، ممکن است ظاهر خطوط ریز و چین‌وچروک‌ها را کاهش دهند.

ویتنل که در مشاوره مراقبت از پوست تخصص دارد، می‌گوید که این ماده با هدف قرار دادن پروتئین خاصی که با تحریک آن، فرآیند بهبود زخم را تقویت می‌کند، عمل می‌کند. برخی ممکن است بپرسند: چرا بیضه‌ها؟ ویتنل می‌گوید که ناحیه تناسلی حاوی مقدار زیادی DNA است که استخراج آن را آسان‌تر و مقرون به‌صرفه‌تر می‌کند.

دلیل استفاده از ماهی سالمون این است که DNA ماهی سالمون بسیار نزدیک به DNA انسان است، بنابراین سازگاری بالایی با عملکرد سلولی ما دارد. ویتنل توضیح می‌دهد: «فرآیند استخراج و تصفیه، پروتئین‌ها و پپتیدهای فعالی که ممکن است واکنش‌های ایمنی ایجاد کنند را حذف می‌کند؛ بنابراین، این ماده به‌صورت بسیار خالص تنها شامل DNA است که حاوی چیزی نیست که بتواند با پوست ما به‌طور بدی تعامل کند».

اما این ماده‌ی جادویی چگونه عمل می‌کند؟

PDRN از طریق چندین مکانیسم مختلف عمل می کند تا اثرات جوانسازی خود را بر روی پوست اعمال کند. این مکانیسم ها شامل موارد زیر است:

  • فعال شدن گیرنده های A2A: این ماده با گیرنده های A2A در سطح سلول های پوست ارتباط برقرار می کند. این اتصال منجر به یک سری از واکنش های زنجیره ای می شود که منجر به افزایش تولید کلاژن و الاستین، کاهش التهاب و بهبود ترمیم زخم می شود.
  • تحریک فاکتورهای رشد: این ماده می تواند ترشح فاکتورهای رشد را تحریک کند، فاکتورهای رشد پروتئین هایی هستند که به رشد و تکثیر سلول ها کمک می کنند. این امر می تواند به بازسازی سلولی و بهبود سلامت کلی پوست کمک کند.
  • تنظیم بیان ژن: این ماده می‌تواند بیان ژن هایی را که در فرآیندهای ترمیم و بازسازی بافت نقش دارند، تنظیم کند.

بااین‌حال، تحقیقات همچنان در حال انجام است و مطالعات بیشتری برای درک کامل اثرات و ایمنی طولانی‌مدت این تزریق‌ها در مورد اهداف ضد پیری لازم است. برای بیشتر افراد، PDRN ماهی سالمون نسبتاً ایمن است و عوارض جانبی کمتر شناخته‌شده دارد؛ اما کسانی که کگان هستند یا به ماهی آلرژی دارند، توصیه می‌شود از آن پرهیز کنند، همچنین این ماده باوجود اثرات ضدالتهابی آن، برای درمان آکنه فعال مناسب نیست، بلکه برای پوست خشک یا آسیب‌دیده مناسب است.

تزریق‌های پلی نوکلئوتید به‌عنوان یک گزینه غیر جراحی برای جوان‌سازی پوست پتانسیل دارند. درحالی‌که تحقیقات بیشتری لازم است، این تزریق‌ها می‌توانند یک راه‌حل مناسب برای کسانی باشند که به دنبال بهبود بافت پوست و دستیابی به ظاهری جوان‌تر هستند.

یاسمین غفاری

کارشناس ارشد ژنتیک از دانشگاه تربیت مدرس تهران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا