تکنیک آزمایشگاهیدرمان نوین

بیورزونانس | چیستی، تاریخچه، عملکرد، انواع، کاربردها و خطرات

5/5 - (1 امتیاز)

تصور کنید که بدن شما یک ارکستر سمفونی پیچیده است و هر سلول آن، نغمه‌ای منحصربه‌فرد می‌نوازد. در این سمفونی، ارتعاشات هر سلول با یکدیگر هماهنگ هستند و آهنگ حیات را می‌نوازند؛ اما گاه، ناهنجاری‌هایی در این نغمه پدیدار می‌شود، گویی نتی ناکوک در ارکستر نواخته شود. در اینجا، بیورزونانس یا فرکانس‌درمانی به‌مانند یک رهبر ارکستر ماهر به میدان آمده و با ظرافت، ناهنجاری‌ها را تشخیص می‌دهد و تعادل را به سمفونی هستی شما بازمی‌گرداند.  همچنین گفتنی است که این روش، در تقابل با روش‌های سنتی، به‌طور غیرتهاجمی و بدون نیاز به آزمایش‌های دردناک، نقشه کاملی از وضعیت سلامتی شما را ارائه می‌دهد و در درمان طیف وسیعی از بیماری‌ها، ازجمله آلرژی، عفونت‌ها، مشکلات گوارشی و حتی دردهای مزمن، همراه شما خواهد بود. در این مطلب با مجله‌ی بیوزوم همراه باشید تا با روش بیورزونانس و اساس آن آشنا شوید و چالش‌های آن را دریابید.

فرکانس‌درمانی، نوعی از پزشکی جایگزین می‌باشد که معتقد است بدن، امواج الکترومغناطیسی منتشر می‌کند که می‌توان آن‌ها را اندازه‌گیری و تحلیل کرد و در صورت لزوم، برای بهبود وضعیت سلامت، تغییر داد. این نظریه بر این باور استوار است که هر بیماری فرکانس مشخصی از امواج الکترومغناطیسی دارد که با فرکانس طبیعی و سالم متفاوت بوده و علتش این است که سلول‌ها یا اندام‌های ناسالم به دلیل آسیب DNA، امواج الکترومغناطیسی تغییریافته‌ای منتشر می‌کنند. بر اساس نظریه بیورزونانس، امکان شناسایی این امواج ناسالم و خنثی‌سازی آن‌ها از طریق ایجاد امواج با علامت مخالف وجود دارد.

مطلب مرتبط: دی ان ای (DNA) چیست؟ – به زبان ساده

نحوه‌ی عمل تکنیک بیورزونانس
نحوه‌ی عمل تکنیک بیورزونانس: سلول‌های بیمار سیگنا‌ل‌های نامنظمی را از خود منتشر می‌کنند که با رنگ قرمز مشاهده شده است و دستگاه آن را دریافت می‌کند و بر این اساس امواجی مخالف آن را به بدن می‌فرستد تا این امواج درمانی، آن‌ها را خنثی کنند. امواج درمانی با رنگ سبز نشان داده شده‌اند.

بیورزونانس چگونه عمل می‌کند؟

هر عضو و هر سلول در بدن، امواج الکترومغناطیسی با فرکانس مشخص و منحصربه‌فرد منتشر می‌کند. این فرکانس‌های سالم ممکن است در صورت بیماری یا اختلال دچار نوسان شوند که منجر به تغییر امواج منتشره می‌شود. دستگاه بیورزونانس وظیفه دارد این موج‌های ناسالم را شناسایی و سپس امواجی با علامت مخالف ارسال کند تا آن‌ها را خنثی کرده و فرکانس سالم را بازگرداند.

تصویر اساس بیورزونانس
اساس بیورزونانس: تکنیک فرکانس‌درمانی بر اساس امواج منتشر شده از هر سلول عمل می‌کند. سلول‌های سالم امواج هماهنگ و هارمونیک دارند در حالی‌که سلول‌های بیمار، امواج نامنظمی از خود منتشر می‌کنند.

در طی جلسات، معمولاً الکترودهایی بر روی پوست بیمار قرار می‌گیرد و از طرفی این الکترودها به دستگاه متصل می‌شود. این دستگاه بدین ترتیب کار می‌کند که امواج الکترومغناطیسی منتشرشده از بدن بیمار را خوانده، تحلیل کرده و سپس موج‌های اصلاح‌شده را برای کمک به بازگرداندن حالت سالم ارسال می‌کند. بااین‌حال، باید توجه داشت که اگرچه فرکانس‌درمانی به‌عنوان روشی مؤثر برای درمان بیماری‌های مختلف پیشنهاد می‌شود، اما شواهد علمی کافی برای اثبات کارایی آن وجود ندارد و اعتقاد بر این است که هرگونه اثرات مثبت این درمان ممکن است ناشی از اثر دارونما باشد؛ بنابراین، همواره باید قبل از تصمیم‌گیری برای شروع چنین درمانی با پزشک یا دیگر متخصصان سلامت مشورت کرد.

تاریخچه‌ی بیورزونانس چیست؟

درمان بیورزونانس در دهه ۱۹۷۰ توسط دکتر فرانتس مورل، پزشک آلمانی و دامادش اریش رشه، مهندس برق، توسعه یافت. این مفهوم از کار آن‌ها در الکترواکاپانکچر نشأت گرفت و منجر به توسعه دستگاهی به نام MORA شد که از اصول بیوفیدبک برای جداسازی و درمان سیگنال‌های الکترومغناطیسی سالم و ناسالم از بدن استفاده می‌کرد. در سال ۱۹۸۷، هانس بروگمان، همکار مورل، این فناوری را با افزودن یک کامپیوتر داخلی برای خودکارسازی و ساده‌سازی عملیات دستگاه بهبود داد. بروگمان شرکت خود را تأسیس کرد و نام دستگاه را BICOM گذاشت و اصطلاح درمان بیورزونانس» را برای این تکنیک ابداع کرد.

باوجود استفاده گسترده از این روش، ذهن جامعه علمی نسبت به آن مشکوک باقی‌مانده است، زیرا شواهد بالینی دقیق که از اثربخشی آن پشتیبانی کند محدود است.

تکنیک بیورزونانس چه انواعی دارد؟

فرکانس درمانی، فرکانس‌های الکترومغناطیسی خاص و اطلاعات بیوفیدبک را به بدن ارسال می‌کند که برای عملکرد سالم هر عضو و بافت طبیعی است، به‌این‌ترتیب سیستم‌های بدن را تقویت می‌کند، درنتیجه چنین درمانی، نوسانات ناسالم تضعیف‌شده یا به‌کلی ناپدید می‌شوند، درحالی‌که نوسانات مثبت افزایش‌یافته و بدن انسان را بازسازی می‌کنند و بهبود وضعیت عمومی را به همراه دارند.

دو روش اصلی درون‌زاد و برون‌زاد برای اعمال درمان بیورزونانس با دستگاه‌ها وجود دارد که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

درمان بیورزونانس درون‌زاد یا اندوژن

درون‌زاد به معنای تولیدشده از داخل است. در بیورزونانس درون‌زاد از فرکانس‌های بدن خود بیمار استفاده می‌شود. در بدن هر فرد، فرکانس‌های فیزیولوژیک (طبیعی) و فرکانس‌های پاتولوژیک وجود دارد. فرکانس‌های طبیعی توسط اعضا و سیستم‌های سالم منتشر می‌شوند و فرکانس‌های پاتولوژیک توسط اعضا و بافت‌های بدن که تحت تأثیر میکروارگانیسم‌های بیماری‌زا، سموم، انسدادهای انرژی و غیره قرار دارند، منتشر می‌شوند.

مطلب مرتبط: انواع بافت بدن انسان

درمان بیورزونانس برون‌زاد یا اگزوژن

برون‌زاد ازلحاظ ریشه‌شناسی به چیزی تولیدشده از بیرون اشاره دارد. برای کاربرد بیورزونانس برون‌زاد، از دستگاه تولیدی استفاده می‌شود. این دستگاه یک توسعه ثبت اختراع شده توسط شرکت‌های معتبر است و مجموعه‌ای از برنامه‌های از پیش نصب شده دارد. دستگاه امکان انجام درمان بیورزونانس برون‌زاد را فراهم می‌کند.

تفاوت بین درمان بیورزونانس درون‌زاد و برون‌زاد چیست؟

در مورد اصل پایه درمان بیورزونانس درون‌زاد باید اشاره کرد در روش درون‌زاد، بیمار با استفاده از الکترودهای دست، پا و سر به دستگاه متصل می‌شود. این الکترودها ارتعاشات الکترومغناطیسی درون‌زاد را به دستگاه منتقل می‌کنند، منعکس کرده و آن‌ها را به بیمار بازمی‌گردانند. این ارتعاشات سپس بر روی ارتعاشات درون‌زاد قرار می‌گیرند.

استراتژی‌های درمانی ویژه مختلفی، مانند نوسانات هماهنگ و نوسانات غیر هماهنگ یا اتصال الکترودهای محلی به‌طور مستقیم به ناحیه آسیب‌دیده، اصل پایه درمان را کامل می‌کنند. اثرات فیزیولوژیکی می‌توانند به سرعت نسبی در نقاط طب سوزنی اندازه‌گیری شوند اما در درمان بیورزونانس برون‌زاد، ارتعاشات الکترومغناطیسی ضعیف به‌صورت خارجی بر روی میدان نوسانی درون‌زاد قرار می‌گیرند یا به آن منتقل می‌شوند و برای اهداف درمانی استفاده می‌شوند.

کاربردهای بیورزونانس چیست؟

فرکانس‌درمانی، توسط برخی از درمانگران به‌عنوان روشی برای درمان طیف گسترده‌ای از وضعیت‌های سلامت استفاده می‌شود. بااین‌حال، این روش جز پزشکی جایگزین است و شواهد علمی کافی برای اثربخشی بیورزونانس در درمان این وضعیت‌ها وجود ندارد. در ادامه به معرفی برخی از کاربردهای این تکنیک می‌پردازیم.

آلرژی‌ها

برخی از درمانگران ادعا می‌کنند که این روش می‌تواند در شناسایی و درمان آلرژی‌ها و عدم تحمل‌های غذایی با شناسایی و خنثی‌سازی امواج الکترومغناطیسی ناسالم مرتبط با واکنش‌های آلرژیک کمک کند. مطالعات کنترل‌شده (با استفاده از دارونما) و غیرکنترل شده (مشاهده‌ای) متعددی در این زمینه انجام شده است. مطالعات کنترل‌شده به دلیل توانایی مقایسه درمان با دارونما عموماً از کیفیت بالاتری برخوردار هستند. مطالعات کنترل‌شده نتایج متناقض یا منفی در مورد اثربخشی بیورزونانس در درمان آلرژی‌ها داشته‌اند.

آرتریت یا روماتوئید

برخی مطالعات پیشنهاد می‌دهند که فرکانس‌درمانی، ممکن است در آرتریت روماتوئید (RA) با نرمال‌سازی عملکرد آنتی‌اکسیدان‌ها در بدن مؤثر باشد. این آنتی‌اکسیدان‌ها به مقابله با رادیکال‌های آزاد کمک می‌کنند که ممکن است به کاهش آسیب بافتی در افراد مبتلابه RA کمک کنند بااین‌حال، هیچ مطالعه‌ی معتبری در مورد اثربخشی بیورزونانس در درمان RA انجام‌نشده است.

مطلب مرتبط: علم بیوشیمی | چیستی، تاریخچه، کاربرد و گرایشات

بیماری‌های پوستی

برخی افراد از بیورزونانس برای درمان وضعیت‌های پوستی مانند اگزما، پسوریازیس یا آکنه استفاده می‌کنند.

دردهای مزمن

برخی ادعا می‌کنند که این روش می‌تواند در درمان دردهای مزمن مانند سردردها یا دردهای مفصلی با تنظیم بدن و هدایت آن به فرکانس‌های سالم کمک کند. یک مطالعه مقایسه‌ای بین ترکیب درمان فرکانس‌درمانی و درمان به‌صورت ماساژ نقطه‌ای به‌صورت سنتی انجام شد. درحالی‌که هر دو گروه بهبود یافتند، مطالعه نشان داد که بهبود درد عضلانی برای گروهی که بیورزونانس دریافت کرده بودند ۷۲ درصد بود و گروهی که درمان با ماساژ سنتی داشتند 37% تأثیر مثبت داشته است.

اختلالات خواب

درمان بیورزونانس گاهی به‌عنوان روشی برای درمان مشکلات خواب استفاده می‌شود، با این امید که می‌تواند به تعادل بدن و ذهن کمک کند.

تقویت سیستم ایمنی

برخی از درمانگران ادعا می‌کنند که این روش، می‌تواند از طریق بهبود تعادل انرژی بدن به تقویت سیستم ایمنی کمک کند.

خطرات بیورزونانس چیست؟

بیورزونانس به‌طورکلی به‌عنوان یک روش ایمن در نظر گرفته می‌شود، اما همانند سایر انواع پزشکی جایگزین، برخی خطرات بالقوه در این روش وجود دارد:

  • کمبود شواهد علمی معتبر: این روش توسط شواهد علمی قوی پشتیبانی نمی‌شود، بنابراین اثربخشی و نحوه عملکرد آن مشخص نیست.
  • اثر دارونما: برخی افراد ممکن است از درمان بیورزونانس بهره‌مند شوند، اما این بهره‌مندی ممکن است ناشی از اثر دارونما باشد و نه تغییرات واقعی در بدن.
  • هزینه‌ها: درمان بیورزونانس می‌تواند هزینه‌بر باشد و این هزینه‌ها به‌ندرت توسط بیمه‌های درمانی پوشش داده می‌شود، زیرا این روش به‌عنوان یک روش مرسوم پزشکی شناخته نشده است.
  • عوارض جانبی: اگرچه فرکانس‌درمانی به‌طورکلی روشی ایمن در نظر گرفته می‌شود، برخی افراد ممکن است عوارض جانبی مانند خستگی، سرگیجه، تغییرات جزئی در فشارخون و افزایش علائم که اغلب به‌عنوان «واکنش‌های پاک‌سازی» توصیف می‌شوند، تجربه کنند.

جمع‌بندی

بیورزونانس، علمی نوین و شگفت‌انگیز در تقابل با روش‌های سنتی است که دریچه‌ای نوین به‌سوی تشخیص و درمان بیماری‌ها می‌گشاید. این روش با درک زبان رازآلود امواج و ارتعاشات بدن، ناهنجاری‌های را آشکار می‌کند و به درمان آن می‌پردازد. در این مطلب از مجله‌ی بیوزوم آموختیم هر سلول و هر بافت، فرکانس خاصی دارد که برهم‌خوردن آن سبب بروز انواع بیماری‌ها می‌شود، روش بیورزونانس سعی دارد به رفع این برهم‌خوردگی بپردازد و به آن کمک کند. در این مطلب با انواع این روش و کاربردهای آن آشنا شدیم همچنین باید اشاره کرد کمبود مطالعات بالینی گسترده و عدم پذیرش کامل این روش توسط جامعه پزشکی، ازجمله موانعی هستند که باید موردتوجه قرار گیرند بااین‌وجود، با انجام تحقیقات بیشتر و رفع این چالش‌ها، می‌توان به‌طور کامل به اثربخشی و کارایی بیورزونانس در ارتقای سلامتی انسان پی برد. مجله‌ی بیوزوم در تلاش است در قدم اول آگاهی شما را نسبت به بدنتان بالا برده و در قدم دوم با شناخت زبان بدن بتوانید با زبان سلول‌ها با آن‌ها صحبت کرده و به حل ناهنجاری‌های آن‌ها بپردازید.

یاسمین غفاری

کارشناس ارشد ژنتیک از دانشگاه تربیت مدرس تهران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا