اخبار علمی

درمان درد بدون دارو توسط ایمپلنت‌هایی که عصب‌های درد را خنک میکنند !

4.6/5 - (10 امتیاز)

می‌دانیم که قرار دادن یخ روی محل آسیب‌­دیدگی می­تواند درد را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. دانشمندان با کار گذاشتن ایمپلنتی در داخل بدن که رشته‌های عصبی را سرد میکند، همین اثر را بررسی کردند.

به تازگی نوعی ایمپلنت ساخته شده است که می­تواند اعصاب بدن را تا 10 درجه سانتی­گراد سرد و خنک کند و به این وسیله سیگنال‌های درد ارسال شده به مغز را کاهش دهد. این ایمپلنت از مواد زیست‌تخریب پذیر ساخته شده است که بعد از جراحی در قسمت آسیب‌دیده کاشته می‌شود و پس از کاهشِ درد ناشی از جراحی، می‌تواند در طول زمان، جذبِ بدن شود.

امروزه پیدا کردن راهکارهای کاهش درد ضرورت بسیاری دارد زیرا داروهای مسکّنی که در حال حاضر استفاده می‌شوند، اعتیادآور هستند. همچنین استفاده از کیسه‌های سرد یا تکه‌های یخ که ممکن است به صورت موقت کمک‌کننده باشند، در صورت استفاده‌ی زیاد یا طولانی‌مدت، احساس ناخوشایندی ایجاد می‌کنند و ممکن است به پوست آسیب بزنند.

کاهش درد با کمپرس یخ

جان راجرز از دانشگاه نورث وسترن به همراه تیم خود، آزمایشی در این رابطه انجام دادند. آن‌ها نواری نازک و انعطاف‌پذیر که حاوی کانال‌های کوچکی برای عبور مواد شیمیایی است، ساختند. یک انتهای نوار به دور یک رشته‌ی عصبی می‌پیچد و انتهای دیگر از پوست بیرون آمده و به یک پمپ کوچک متصل می‌شود.

گاز نیتروژن و یک مایع بدون ضرر به نام پرفلوروپنتان (PFP) از طریق کانال‌های جداگانه در نوار پمپ می‌شوند. این مواد در انتهای نوار با هم ترکیب شده که باعث تبخیر PFP می‌شود و یک اثر خنک‌کنندگی ایجاد می­کند. سپس این گازها از طریق یک کانال سوم به پمپ بازمی­گردند و PFP دوباره به مایع تبدیل می‌شود. این دستگاه دارای یک سنسور دما نیز هست که میتوان اثر خنک‌کنندگی را کنترل و تنظیم کرد.

ساخت ایمپلنتی که با خنک کردن عصب ها درد را کاهش میدهد
این ایمپلنت از یک نوار انعطاف پذیر با کانال های کوچک برای عبور مواد شیمیایی تشکیل شده است

به منظور آزمایش این دستگاه، آن را به دور عصب سیاتیک 3 موش صحرایی ایمپلنت کردند و به پنجه‌های آن‌ها آسیب زدند تا دردناک و حساس شوند. 3 هفته بعد، به وسیله‌ی یک دستگاه به پنجه‌های موش‌ها فشار وارد شد و مشاهده گردید زمانی که سیستم خنک کننده روشن باشد، به 7 برابر نیروی بیشتری نیاز است تا حیوان پای خود را جمع کند (جمع کردن پا به معنی حس کردن درد است).

راجرز در این رابطه می‌گویند: “این نشانه بسیار خوبی بود که ما پنجه را بی‌حس کرده بودیم”. پس از شش ماه، نوارها کاملا جذب شده و هیچ آسیب عصبی‌ای مشاهده نشد. نظر راجرز این است که تیم باید این آزمایش ایمپلنت را روی حیوانات ادامه دهد تا جایی که متوجه شود تا چه مقدار و برای چه مدت میتوان اعصاب را بدون ایجاد آسیب سرد کرد. همچنین می‌گوید در صورت لزوم میتوان با استفاده از موادی که تجزیه زیستی نمی‌شوند، یک شکل دائمی از دستگاه را ساخت.

فرانسیس مک گلون از دانشگاه جان مورز لیورپول می‌گوید: “بسیاری از روش‌های تسکین درد قبلی که در مورد موش‌ها به کار می‌رفتند، در انسان موفقیت‌آمیز نبوند. اما به خوبی ثابت شده است که سرد کردنِ اعصاب می‌تواند در عملکرد آن‌ها اختلال ایجاد کند. این نوع ایمپلنت ممکن است برای افرادی که درد شدید و طولانی مدت دارند مفید باشد چون درمان آن‌ها بدون ایجاد مقاومت دارویی، سخت و دشوار است.

به نظر شما آیا در آینده این دستگاه می‌تواند جایگزین روش‌های فعلی کاهش درد باشد؟ نظر خود را با دیگر خوانندگان بیوزوم به اشتراک بگذارید.

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

  1. با درود فراوان
    درد هر قسمتی از بدن که باشه خیلی آزاردهنده هست.
    امیدوارم این آزمایش نتایج خوبی داشته باشه.
    اما میخواستم بدونم که تسکین درد از طریق این نوار ایمپلنت چه مدت ادامه داره؟
    و برای تسکین هر دردی مناسبه؟
    ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا