اخبار علمی

دیر غذا خوردن باعث گرسنه‌تر شدن و نسوزاندن کالری می‌شود

5/5 - (5 امتیاز)

همان‌طور که می‌دانیم، پیشنهادات رژیمی (رژیم سالم)، مخالف خوردن مواد غذایی در نیمه شب است. این در حالی است که چندین تحقیق به طور کامل اثر خوردن غذایِ دیروقت بر روی سه عامل اصلی تنظیم وزن و نتیجتا چاقی را بررسی کرده‌اند که شامل تنظیم مصرف کالری، تعداد کالری‌هایی که سوزانده می‌شود و برهمکنش‌های مولکولی در بافت چربی می‌باشد.
این تحقیق جدید شواهدی تجربی را مهیا می‌کند که خوردن غذا در دیرهنگام سبب پایین آمدن مصرف انرژی، بالا رفتن میزان گرسنگی و تغییراتی در بافت چربی می‌شود که وقتی همه‌ی این فاکتورها با یکدیگر همراه شوند احتمال دارد خطر ابتلا به چاقی را بالا ببرد.

پیرو این موارد، دانشمندان به دنبال بررسی فرآیندی بودند که بیان می‌کند چرا خوردن دیروقتِ غذا ریسک ابتلا به چاقی را بالا می‌برد.
آزمایشات قبلیِ محققین نشان داده بود که خوردن دیرهنگام غذا خطر ابتلا به چاقی و همچنین بالا رفتن میزان چربی بدن را افزایش داده و تاثیر مطلوب کاهش وزن را از بین می‌برد.
گفتنی است که علاوه بر این موارد، دانشمندان دریافتند که اگر 4 ساعت دیرتر از موعد همیشگی غذا بخوریم، این مهم به طور قابل توجهی میزان گرسنگی، سوزاندن کالری و نوع ذخیره‌ی چربی توسط بدن را تغییر می‌دهد.
برای اندازه‌گیری این‌که زمان خوردن غذا چگونه مسیرهای مولکولیِ دخیل درچربی زایی یا نوع ذخیره‌ی چربی در بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد، محققین نمونه‌هایی را از بافت بدن دو گروه از شرکت کنندگانی که برنامه‌ی دیرغذا خوردن و به موقع غذا خوردن را رعایت می‌کردند، برداشتند تا بتوانند نحوه‌ی بیان ژن را میان این دو دسته مورد بررسی قرار داده و مقایسه کنند.

بیشتر بخوانید: واکنش‌های گوناگون به صدای مادر در مغز کودکان و نوجوانان

در نهایت نتیجه‌ها نشان داد که خوردن غذا در دیروقت اثرات زیادی در احساس گرسنگی و تنظیم هورمون‌های گرسنگی و اشتها به نام های لپتین و گرلین داشته که تمایل ما به خوردن غذا را تحت تاثیر قرار می‌دهند. گفتنی است که سطح هورمون لپتین که پیام سیری را مخابره می‌کند پس از 24 ساعت در افرادی که دیرهنگام غذا می‌خوردند در مقایسه با دسته‌ی دیگر کاهش قابل توجهی نشان داد.

پیام نویسنده: به طور کلی نتیجه‌ای که از این تحقیق به دست آمد بیان می‌کند که وقتی افراد در دیرهنگام غذا می‌خورند، با سرعت پایین‌تری کالری می‌سوزانند (ریسک ابتلا به چاقی نیز افزایش می‌یابد) که این امر ارتباط بین افزایش چاقی و دیرغذا خوردن را نشان می‌دهد.

سید محمد حسین سبزپوشان

کارشناس ارشد زیست شناسی سلولی و تکوینی از دانشگاه شهید بهشتی تهران دبیر و عضو پیوسته‌ی انجمن زیست شناسی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا