اخبار علمی

سرعت یادگیری مغز کودکتان بسیار بیش‌تر از شما است

5/5 - (3 امتیاز)

آیا وقتی کودکتان در حال بازی کردن است به این فکر افتاده‌اید که او هوش بیش‌تری از شما دارد؟ یا هنگامی که یک مکعب روبیک را حل می‌کند فکر کرده‌اید که سرعت یادگیری او با شما قابل مقایسه نیست؟ دانشمندان علوم اعصاب با انجام تحقیقات زیادی به این نتیجه پی برده‌اند که کودکان بسیار سریع‌تر از بزرگسالان یاد می‌گیرند

به گزارش مجله بیوزوم و به نقل از وبگاه Daily mail، تحقیقات جدید نشان داده است که یادگیری بچه‌ها واقعا بهتر از بزرگسالان است، پس اگر در یک بازی فکری به یک کودک باختید زیاد ناراحت نشوید…!

یادگیری بچه‌ها بهتر از بزرگسالان است

این‌که آیا کودکان هنگام یادگیری موارد جدید از ویژگی عصبی خاصی برخوردار هستند یا خیر، نکته‌ای بود که دانشمندان دانشگاه براونِ ایالات متحده آمریکا قصد داشتند درباره‌ی آن بدانند. پس از این رو آن‌ها از مغز کودکان 8 الی 11 ساله قبل، حین و بعد از یادگیری یک مطلب تصویربرداری نمودند. این تصویربرداری‌ها نشان داد که مغز کودکان در حین آموزش، افزایش سریعِ غلظت نوروترانسمیتر گابا  یا همان گاما آمینو بوتیریک اسید که یک نوروترانسمیتر مهم در سیستم عصبی پستانداران و بویژه انسان است را تجربه می‌کند. گفتنی است که سطح گابا تا چند دقیقه پس از اتمام فرآیند یادگیری نیز در مغز کودکان بالا باقی می‌ماند اما در مفز بزرگسالان این‌طور نبوده و سطح این نوروترنسمیتر اغلب ثابت باقی می‌ماند.

در تحقیقی که اخیرا در مجله‌ی Current Biology به چاپ رسیده است، محققین این موضوع را مورد آزمایش قرار دادند که چگونه غلظت گابا در مغز ما حین یادگیری تغییر کرده و این تفاوت در بزرگسالان و کودکان چگونه است؟

از همین رو دکتر تاکئو واتانابه (Takeo Watanabe)، که یکی از پژوهشگرانِ این آزمایش است گفت: اغلب فرض بر این است که کودکان در مقایسه با بزرگسالان مطالب را به شکل بهتر و تاثیرگذارتری فرا می‌گیرند؛ هرچند لازم به ذکر است که تا کنون اساس علمی این فرضیه در بهترین حالت ضعیف بوده است. اما باید گفت، در صورتی که این فرضیه درست باشد، ساز و کارهای عصبی که مسئول یادگیری مؤثرتر در کودکان هستند هنوز نامشخص‌اند.

دکتر واتانابه افزود: مغز کودکان هنوز کاملا بالغ نشده و عمده‌ی عملکردهای روان‌شناختی آن‌ها به اندازه‌ی بزرگسالان مثمر ثمر نیست؛ اما به طور کلی عملکرد مغز بزرگسالان در زمینه‌‌ی یادگیری بهتر از کودکان نیست. برعکس، کودکان حداقل در بعضی از ابعاد یادگیری مانند یادگیری بصری، از بزرگسالان بهتر و برتر هستند.

به گفته‌ی محققین و دانشمندان، انتقال‌دهنده عصبی یا همان نوروترانسمیتر گابا به کودکان در ثبت خاطرات در حافظه‌ی آن‌ها کمک می‌‎کند به طوری که می‌شود بعداً به آن مراجعه کرده و سریع‌تر به یاد بیاورند. از همین رو پژوهش‌گران امید دارند که این یافته‌ها والدین کودکان و معلمان را تشویق کند تا با فراهم کردن موقعیت‌های بیش‌تر برای کودکان‌شان به کسب مهارت‌های جدیدتر توسط آن‌ها کمک کنند؛ زیرا در سن پایین کسب موارد جدید برای افراد آسان‌تر خواهد بود.

سید محمد حسین سبزپوشان

کارشناس ارشد زیست شناسی سلولی و تکوینی از دانشگاه شهید بهشتی تهران دبیر و عضو پیوسته‌ی انجمن زیست شناسی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا