اخبار علمی

عصب شناسان می‌گویند که نورون‌ها دارای سیستم پشتیبان اضطراری هستند

4.9/5 - (11 امتیاز)

به گفته تیمی از محققان مرکز فیزیولوژی و فارماکولوژی در دانشگاه پزشکی وین، سیستم پشتیبان عصبی جدیدی کشف شده است که انرژی مورد نیاز برای تولید سیگنال‌های الکتریکیِ نورون‌ها را در شرایط اضطراری، فراهم می‌کند.
دهوندیال و همکارانش کشف کردند که نورون‌ها دارای یک سیستم پشتیبان اضطراری هستند که آن‌ها را قادر می‌سازد حتی زمانی که منبع انرژی‌شان مختل می‌شود، عملکرد خود را حفظ کنند.
دانشمندان علوم اعصاب دانشگاه پزشکی وین، متی هوتکا و هلموت کوبیستا و همکارانشان در مطالعه‌ی خود دریافتند که هر نورون دارای سه سیستم تنظیمی است که اگر یکی از این سیستم‌ها از کار بیفتد، سیستم دیگری به کار افتاده و اطمینان حاصل می‌کند که انرژی کافی برای برآورده کردن نیازِ نورون تامین می‌شود.

بیشتر بخوانید: علوم اعصاب (نوروساینس)، علم ناشناخته‌ها

گفتنی است که محققان سیستم گلیسرول-۳-فسفات  (G3PS) glycerol-3-phosphate shuttle  را به عنوان یک پشتیبان ضروری شناسایی کردند و این در حالی است که وجود این مکانیسمِ بیوشیمیایی در نورون ها مورد تردید بوده، زیرا یک سیستم متفاوت به نامmalate aspartate shuttle (MAS)  در آن‌جا غالب است.
دانشمندان همچنین دریافتند که ثبات سیستم پشتیبان اضطراری عصبی از یک برنامه‌ با 3 مکانیسم مشخص پیروی می‌کند، به طوری که وقتی 2 مکانیسم نظارتی اول وظایف پشتیبانی خود را انجام می‌دهند، مکانیسم سوم تنها در صورتی وارد عمل می شود که دو مکانیسم دیگر به اندازه‌ی کافی عمل نکنند.
اما چرا ؟

به گزارش مجله‌ی بیوزوم و به نقل از دکتر کوبیستا، یکی از دلایلی که مکانیسم شماره‌ی 3 همیشه فعال نیست، این است که فعالیت سیستم شماره‌ی 3 همراه با یک اثر جانبی نامطلوب، یعنی تشکیل رادیکال‌های آزاد اکسیژن همراه است که در صورت وجود مقادیر زیاد می‌تواند به سلول‌های عصبی آسیب برساند.
احتمالاً به همین دلیل است که این سیستم تنها زمانی وارد عمل می‌شود که نیاز انرژی از طریق دو سیستم دیگر برآورده نشود.
تا به الان دریافتیم که تعامل بین 3 سیستم نظارتی برای جلوگیری از کمبود، یا افزایش بیش از حد و یا احتمال نقصان کامل انرژی است و در همین خصوص دانشمندان می‌گویند: نقش G3PS در دفاع سریع در برابر شرایط ناگهانی عصبی ممکن است به تحقیق درمورد اختلالات مختلف مغز، مانند مواردی که در اثر نقص‌های مادرزادی در مکانیسم تنظیمی MAS ایجاد می‌شود کمک کند.
به عنوان مثال، اگر G3PS در نورون‌های مغز انسان نیز قابل تشخیص باشد، بینش‌ها و رویکردهای درمانی جدید برای نوعی انسفالوپاتی صرع اولیه دوران کودکی می‌تواند دنبال شده و راهکارهای درمانی خوبی توسط متخصصین پیشنهاد شود.

نیلوفر سلیمانی

دانشجوی کارشناسی بیوتکنولوژی دانشگاه آزاد فلاورجان اصفهان

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. عجب شگفت انگیزه این نورون👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻
    لطفاً مطالب بیشتری راجع به نورون ارایه بفرمایید.
    ممنون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا