اخبار علمی

واکنش‌های گوناگون به صدای مادر در مغز کودکان و نوجوانان

4.8/5 - (19 امتیاز)

طبق تحقیق جدیدی که در مجله‌ی نوروساینس منتشر شده است، مغز کودکانی که سن کمی دارند به شکلی فوق‌العاده نسبت به صدای مادرشان حساس بوده و به آن واکنش نشان می‌دهد. این نتیجه برای محققین و به ویژه دنیل آبراهام، محقق علوم‌اعصاب دانشگاه استنفورد بسیار قابل پیش‌بینی و بدیهی بود. اما نکته‌ای جالب در این مطالعه وجود داشت که نشان می‌داد همان اندازه که مغز کودکان نسبت به صدای مادرشان حساس بوده و به آن واکنش نشان می‌دهد، مغز نوجوانان نسبت به صدای افراد غریبه حساس است.

روش آزمایشی و پژوهشی آبراهام و دستیارانش این بود که عده‌ای از افراد 7 الی 16 ساله را به دو گروه تقسیم کردند. گروه اول کودکان و گروه دوم نوجوانان.

محققین برای هر دو گروه صدای مادرشان و افراد غریبه را پخش کرده و هم‌زمان مغزشان را اسکن کردند. نتایج به دست آمده نشان می‌داد که در هر دو گروه قسمت‌های خاصی از مغز به صداها واکنش نشان‌ می‌داد اما بر خلاف نتایج قبلی که در آن مغز کودکان (حدود 7 الی 12 ساله) به صدای مادرشان واکنش بیش‌تری نشان می‌داد، مغز نوجوانان (حدود 13 الی 14 سال) دقیقا برعکس عمل کرده و به صداهای ناآشنا واکنش بیش‌تری نشان دادند.

بروز این رفتار در مغز نوجوانان به این دلیل است که سال‌های نوجوانی و جوانی در پریمات‌ها بویژه انسان زمان کشف ناشناخته‌ها و مستقل شدن از مادر است.

علاوه بر این موارد، نکته‌ی جالب دیگری که در این خبر به آن پرداخته شده در خصوص پژوهشی است که توسط لزلی سلتزر و همکارانش در دانشگاه ویسکانسین انجام شده است. طبق این پژوهش، شنیدن صدای مادر از پشت تلفن باعث کم شدن میزان هورمون‌های ستیز و گریز (استرس‌زا) در دختران می‌شود. اما وقتی که این افراد از مادر خود پیامک دریافت می‌کنند چنین کاهشی در سطح هورمون‌های استرس‌زایشان دیده نمی‌شود و طبق این نتایج می‌توان بیان کرد که شنیدن صدا، تاثیر بیش‌تری دارد.

با تمام این اوصاف هنوز معلوم نیست که این تحقیقات تا چه میزانی قابل تعمیم به همه‌ی افراد است. به طوری‌که ممکن است در نوجوانانی که دچار طردشدگی در جامعه و نادیده‌گرفته شدن هستند، این نتایج متفاوت باشد. اما نکته‌ی مهمی که این تحقیقات نشان می‌دهد آن است که مغز در گذر زمان و با کسب تجربیات و اطلاعات بیش‌تر تغییر کرده و با بالارفتن سن، غریزه‌‌ی بقا بیش‌تر منوط به تایید افراد و گروه‌های نا آشنا می‌شود تا حمایت و تایید مادر.

سید محمد حسین سبزپوشان

کارشناس ارشد زیست شناسی سلولی و تکوینی از دانشگاه شهید بهشتی تهران دبیر و عضو پیوسته‌ی انجمن زیست شناسی ایران

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. سلام وقت بخیر
    خیلی جالب بود
    من فکر میکنم تآثیر مادر روی فرزند حد و مرز و سن و سال نمیشناسه
    آیا در سنین بزرگسالی هم تاثیر متفاوت داره؟
    با تشکر از شما

    1. با سلام و احترام
      خوشحالیم که این خبر مورد توجه شما قرار گرفته است.
      بله پیوند عاطفی بین مادر و فرزند (بویژه فرزند پسر با مادر) اصلا سن و سال و حد برایش تعریف نشده است. اما موضوعی که این خبر به آن اشاره دارد این است که طی یک فرآیند غریزی بعد از شروع شدن مکانیسم بلوغ، مغز برای جست و جوی ناشناخته‌ها اعلام آمادگی می‌کند که یکی از این موارد حساس شدن به صدای ناآشنا و غریبه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا