اخبار علمی

کشف گروه جدیدی از آنتی بیوتیک‌های جدا شده از رسوبات غار Moonmilk

5/5 - (1 امتیاز)

 لونامایسین‌ها Lunaemycins که توسط Streptomyces lunaelactis تولید می‌شود، گونه‌ای باکتری است که در رسوبات Moonmilk​​ زندگی می‌کند و در برابر باکتری‌های گرم مثبت مقاوم به آنتی بیوتیک فعال است.

 فعالیت ضد باکتریایی قوی لونامایسین‌ها در برابر باکتری‌های گرم مثبت مقاوم به آنتی بیوتیک ممکن است تا حدی توضیح دهد که چگونه سویه‌های استرپتومایسس لونالاکتیس جایگاه خود را در محیط های بسیار الیگوتروف و رقابتی مانند رسوبات Moonmilk پیدا کرده‌اند.

 دکتر سباستین ریگالی، نویسنده ارشد، میکروبیولوژیست مولکولی گفت: استرپتومایس‌ها و سایر اکتینومیست‌ها باکتری‌های رشته‌ای گرم مثبت هستند که بیشتر مولکول‌های با منشاء میکروبی را ارائه می‌کنند که اکنون در درمان انسان و حیوان استفاده می‌شود.

او افزود: غارها، به عنوان محیط های غیر آلی و الیگوتروف شدید، در ابتدا به عنوان مکان‌های نامناسب برای استرپتومیست‌ها و سایر میکروارگانیسم‌های برنامه ریزی شده برای مصرف اولیه مواد مغذی حاصل از تجزیه مواد آلی گیاه در نظر گرفته می شدند اما، این نمونه به طرز شگفت آوری در همه‌جا وجود دارد و بسته به نوع غار، فراوانی و تنوع نسبی را نشان می دهد.

یکی از این شکل‌گیری‌های زمین‌شناسی که قبلاً به آن توجهی نمی‌شد و تنوع عظیمی از اکتینومیست‌ها را در خود جای می‌داد، Moonmilk نامیده می‌شود، یک رسوب کربنات سفید نرم در غارهای آهکی که عمدتاً از میکروالیاف کلسیت تشکیل شده است.

 نکته: حتی در داخل یک غار، تنوع اکتینومیست‌ها می‌تواند از یک رسوب، Moonmilk  به دیگری متفاوت باشد.

شگفت‌آورتر این‌که این باکتری‌ها نه تنها در، Moonmilk  زندگی می‌کنند تا از مواد مغذی حمل شده توسط آب نفوذ کرده از سطح بهره ببرند، بلکه به طور فعال در ایجاد ساختار معدنی خود مشارکت می کنند.

در تحقیقات جدید، نویسندگان بر روی چندین گونه از Streptomyces lunaelactis، گونه‌ای از باکتری‌های جدا شده از رسوبات Moonmilk ، La Grotte Des Collemboles در Comblain-au-Pont، تمرکز کردند.

آن‌ها توضیح دادند: تصمیم آزمایشگاه ما برای جست‌وجوی باکتری‌های تولیدکننده آنتی‌بیوتیک در ذخایر، Moonmilk، ناشی از شواهدی از صدها سال فعالیت معدن‌کاری برای استفاده از این غارک به‌عنوان پودر با خواص ضد میکروبی است.

آن‌ها توانستند یک آنتی بیوتیک هگزاپپتید حلقوی ناشناخته به نام لونامایسین A را به عنوان ترکیب اصلی سنتز شده توسط Streptomyces lunaelactis  شناسایی کنند.

دکتر ریگالی گفت: این یک آنتی بیوتیک به نام لونامایسین است که توسط باکتری جدید استرپتومایسس لونالاکتیس تولید می شود.

لونامایسین و لونالاکتیس به محل اکولوژیکی که این مولکول و این باکتری از آن سرچشمه می گیرد، یعنی، به Moonmilk اشاره دارد.

لونامایسین دارای خواص جالبی است، به ویژه در برابر باکتری‌های گرم مثبت که در برابر آنتی بیوتیک‌ها مقاوم هستند، فعال است.

محققان همچنین 18 لونامایسین اضافی را شناسایی کردند و فعالیت باکتری‌کشی قابل توجه آن‌ها را علیه باکتری‌های گرم مثبت نشان دادند.

دکتر ریگالی گفت: این بدان معناست که این سویه‌ها بستر واقعی برای کشف مولکول‌های زیست فعال جدید هستند.

این مطالعه در مجله International Journal of Molecular Sciences منتشر شده است.

سید محمد حسین سبزپوشان

کارشناس ارشد زیست شناسی سلولی و تکوینی از دانشگاه شهید بهشتی تهران دبیر و عضو پیوسته‌ی انجمن زیست شناسی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا