خوانش پریشی یا دیسلکسیا، اختلالی دردسرساز!
دیسلکسیا (dyslexia) یا خوانش پریشی یک اختلال یادگیری است که توانایی فرد در خواندن و نوشتن را دچار مشکل میکند. با وجود اینکه دیسلکسیا یک عارضهی عصبشناختی است، میتوان بیان کرد که این عارضه هیچ ربطی به میزان هوش فرد ندارد.
دیسلکسیا یک اختلال نسبتاً شایع است؛ برخی کارشناسان عقیده دارند ۵ تا ۱۰ درصد انسانها دچار خوانش پریشی هستند، درحالیکه برخی دیگر تخمین میزنند نرخ شیوع آن در جمعیت، حدود ۱۷٪ است.
تشخیص این عارضه در سنین ابتدایی و در پی آن دریافت راهنماییها و پشتیبانیهای لازم، میتواند در کاهش اثرات این عارضه موثر باشد.
در این مطلب قصد داریم تا نگاهی دقیق به علل، علائم، کنترل و درمان خوانش پریشی داشته باشیم و شما را با انواع مختلف خوانش پریشی آشنا کنیم.
با ما همراه باشید.
دیسلکسیا یا خوانش پریشی اختلالی است که با اثرگذاری بر فرایندهای مغزیِ دخیل در پردازش متون، باعث میشود تشخیص کلمات، درستنویسی و فهم معنای کلمات برای افراد مبتلا، دشوار شود.
اثرات دیسلکسیا از یک فرد به فرد دیگر متغیر است. افرادی که دچار این عارضه هستند عموماً در خوانش سریع و بدون خطای متون، دچار مشکلاتی میشوند. همچنین این افراد ممکن است نسبت به معنای آنچه که میخوانند نیز فهم درستی نداشته باشد.
این اختلال نتیجهی آموزش یا تربیت نادرست نیست؛ خوانش پریشی یک اختلال عصبشناختی است و طبق نظر متخصصان، میتواند ارثی باشد.
تقریباً همهی افراد دارای دیسلکسیا، باوجود چالشبرانگیز بودن یادگیری خواندن مطالب، درصورت دریافت آموزشهای مناسب، قادر به فراگیری این مهارت هستند.
در اوایل سال ۲۰۱۸، تعداد ۳۳ دادخواست قانونیِ مرتبط با دیسلکسیا در ایالات متحده مطرح شد. که این امر حاکی از آگاهی یافتن مؤسسات دولتی نسبت به اهمیت مداخلهی زودهنگام جهت حمایت از کودکان مبتلا به دیسلکسیا است.
انواع خوانش پریشی
در حال حاضر هیچ دستهبندی تشخیصی رسمی برای دیسلکسیا وجود ندارد. با اینوجود محققان بر روی دستههایی از علائم که میان برخی افراد مبتلا، مشترک هستند تحقیق میکنند.
بهطورکلی، تشخیص چالشهای بخصوصی که فرد مبتلا به خوانش پریشی دچار آنها است، میتواند در روند دریافت حمایتهای مناسب، کمککننده باشد.
موارد زیر به برخی از انواع خوانش پریشی اشاره دارند:
1- خوانش پریشیِ واجی (Phonological dyslexia) :
این نوع خوانش پریشی که با عنوان خوانش پریشی شنیداری(auditory dyslexia) نیز شناخته میشود، باعث میشود فرد مبتلا، در شکستن کلمات به واحدهای کوچکتر با مشکلاتی مواجه شود؛ این امر موجب میشود که ارتباط دادن صداها با نوشتار آنها برای فرد مشکل شود. یکی از نشانههای وجود این نوع از خوانش پریشی در یک فرد، میتواند دشواری در یادگیری صداهایی که توسط حروف مختلف و ترکیب آنها ایجاد میشوند، باشد.
2- خوانش پریشی سطحی (Surface dyslexia) :
خوانش پریشی سطحی یا بصری visual dyslexia، نوعی از دیسلکسیا است که فرد مبتلا به آن، در تشخیص کلمات از طریق مشاهدهی آنها دچار مشکل است که این اختلال خود باعث سختشدن فرایند یادگیری و یادآوری کلمات میشود. افراد مبتلا به این نوع از خوانش پریشی، قادر به فهم کلمات جدید از طریق شنیدن آنها هستند؛ ولی نمیتوانند کلمات آشنا را به واسطهی دیدن آنها، شخیص دهند.
3- نقص نامیدن سریع (Rapid naming deficit) :
فردی که دچار این نوع از خوانش پریشی است، نمیتواند نام اعداد، حروف و رنگها را بلافاصله پس از دیدن آنها به خاطر بیاورد و بیان کند. به طورکلی میتوان گفت بازیابی کلمات، در این نوع از خوانش پریشی برای فرد دشوار است.
4- خوانش پریشی نقصیِ مضاعف (Double deficit dyslexia):
این نوع از خوانش پریشی درحقیقت ترکیبی از خوانش پریشی واجی و نقص نامبردن سریع است. فردی که دچار این نوع از خوانش پریشی است، در جدا کردن صداها به منظور بیان حروف و اعداد دچار مشکل میشود. نشانههای این نوع از خوانش پریشی شامل کندی در به یاد آوردن نام کلمات و ضعف در ارتباط دادن حروف با صدای آنها، میشود.
گاهی اوقات کارشناسان به «خوانش پریشی جهتدار» نیز اشاره میکنند. در این نوع از دیسلکسیا فرد در خواندن مطالب از چپ به راست، دچار مشکل میشود.
اگر فردی در اعداد و ریاضیات با مشکل مواجه باشد، در اصطلاح پزشکی به این اختلال دُششماری (dyscalculia) میگویند. این اختلال گاهی همزمان با دیسلکسیا و گاهی مستقل از آن بروز پیدا میکند.
علل ابتلا به خوانش پریشی
محققین هنوز از علل ابتلا به این اختلال اطلاع دقیقی ندارند.
به دلیل اینکه ابتلا به خوانش پریشی در میان افراد یک خانواده قابل مشاهده است، اینطور به نظر میرسد که در این میان یک ارتباط ژنتیکی وجود دارد. در همین راستا برخی محققین، موفق به تشخیص ارتباطاتی میان تغییرات یک ژن به نام DCDC2 و اختلال دیسلکسیا شدهاند.
درحالیکه گروه عمدهی مبتلایان از زمان تولد به این اختلال دچار بودهاند، اما ابتلا به خوانش پریشی (مثلاً به خاطر آسیب به مغز یا سکته مغزی) در زمانی پس از تولد نیز، امری ممکن به شمار میآید.
زبان مادری شخص مبتلا به دیسلکسیا، در کیفیت تجربهی او از این اختلال میتواند مؤثر باشد. برای مثال، در مورد فردی که دچار خوانش پریشیِ خفیف تا متوسط است، یادگیری زبانی با ارتباطات واضح میان نوشتار و گفتار و همچنین دستور زبان ثابت و مشخص (مانند زبان ایتالیایی یا اسپانیایی) راحتتر از یادگیری سایر زبانها خواهد بود. به همین ترتیب، یادگیری زبانهایی که میان فرم نوشتاری و گفتاریِ واژگان آنها ارتباط واضحی وجود ندارد، برای فرد مبتلا، چالشبرانگیزتر خواهد بود.
علائم خوانش پریشی
مشاهدهی علائم دیسلکسیا در هر سنی محتمل است ولی احتمال بروز این علائم در سنین کودکی بیشتر است. دیسلکسیا میتواند زمینهساز بروز چالشهایی شود که در ادامه به آنها میپردازیم:
۱- کسب مهارتهای مهم در زمان رشد اولیه
کودکان مبتلا به خوانش پریشی ممکن است دیرتر از سایر همسالان خود سینهخیز رفتن، راه رفتن، حرف زدن و دوچرخهسواری کردن را بیاموزند.
۲- فراگیری مهارت صحبت کردن
کودک مبتلا به دیسلکسیا ممکن است برای یادگیری مهارت سخن گفتن به زمان بیشتری نیاز داشته باشد. همچنین این کودکان ممکن است قادر به تلفظ صحیح کلمات نباشند و به نظر میرسد نتوانند صداهای مختلف کلمات را از هم تشخیص دهند.
۳- فراگیری مهارت خواندن مطالب
اختلال در فراگیری مهارت خواندن، میتواند از دورهی پیشدبستانی در فرد نمود پیدا کند. کودک مبتلا ممکن است در ارتباط دادن حروف به صدای آنها یا تشخیص صدا در کلمات دچار مشکل شود.
امکان دارد علائم خوانش پریشی در زمانیکه کودکان شروع به یادگیری مهارتهای پیچیدهتر میکنند نیز، بروز پیدا کند. برای مثال دیسلکسیا میتواند باعث ایجاد اختلال در فراگیری مهارتهای زیر شود:
- دستور زبان
- درک مطلب
- خوانشِ روان مطالب
- درک ساختار جملات
- نوشتن مطالب، به شکل جامع و کامل
معلمان و پرستاران ممکن است متوجه شوند که کودک مبتلا به خوانش پریشی تمایلی به خواندن ندارد و این کودکان ممکن است از شرایطی که در آن مجبور هستند چیزی را بخوانند، بگریزند.
۴- فراگیری مهارت نوشتن
فردی با اختلال دیسلکسیا ممکن است بدون اینکه متوجه شود اعداد یا حروف را برعکس بنویسد. همچنین برخی کودکان دارای خوانش پریشی، در یادگیری مطالب، آنطور که مورد انتظار است از خود پیشرفتی نشان نمیدهند. برای مثال، ممکن است کودک مبتلا به دیسلکسیا، هجی کردن کلمهای را فرا بگیرد و روز بعد آنچه را که آموختهاست، کاملاً فراموش کند.
۵- پردازش اصوات
اگر کلمهای بیش از 2 بخش داشته باشد، تحلیل آن برای فردی با اختلال خوانش پریشی بسیار دشوارتر خواهد بود. برای مثال در کلمهی «متأسفانه»، فردی با اختلال دیسلکسیا ممکن است بتواند صداهای بخش اول و آخر کلمه را پردازش کند، ولی احتمالاً قادر به پردازش آنچه میان این 2 بخش وجود دارد، نخواهد بود.
۶- فراگیری گروهی از معلومات
کودکانی که دچار خوانش پریشی هستند ممکن است برای یادگیری حروف الفبا و نحوهی تلفظ آنها به زمانی بیشتر از دیگران احتیاج داشته باشند. آنها ممکن است در یادآوری روزهای هفته، ماههای سال، رنگها و بعضی جدولهای محاسباتی نیز با مشکلاتی مواجه باشند.
۷- هماهنگی در فعالیتها
فردی با اختلال خوانش پریشی ممکن است نسبت به همسالان خود، از هماهنگی کمتری میان اعضای بدن خود برخوردار باشد. برای مثال، گرفتن یک توپ برای این افراد ممکن است دشوار باشد و امکان دارد در حین گرفتن توپ، طرف راست و چپ خود را با هم اشتباه بگیرند.
کاهش هماهنگی میان دست و چشم نیز ممکن است علامتی برای بیماریهای عصبشناختی مشابه دیگری، مانند اختلال هماهنگی رشدی (dyspraxia) باشد.
۸- حفظ تمرکز
افراد مبتلا به دیسلکسیا معمولاً به سختی قادر به تمرکزکردن هستند. این امر ممکن است از آنجا ناشی شود که این افراد بعد از دقایقی تلاش برای خواندن یا نوشتن، از لحاظ ذهنی احساس خستگی میکنند.
همچنین در مقایسه با جمعیت عمومی، تعداد زیادی از افرادِ دارای خوانش پریشی به طور همزمان از اختلال کمتوجهی_بیشفعالی(ADHD) رنج میبرند. براساس برخی برآوردها، ۳۰٪ افراد مبتلا به خوانش پریشی، دچار ADHD نیز هستند؛ این درحالی است که تنها ۳ الی ۵ درصد جمعیت عمومی مدارس مبتلا به ADHD هستند.
۹- توالی افکار
فردی که دچار خوانش پریشی است ممکن است افکار خود را با ترتیبی بیان کند که در مقایسه با همسالان خود غیر منطقی یا نامربوط جلوه کند.
۱۰- بیماریهای خودایمنی
افرادی که دچار اختلال خوانش پریشی هستند بیشتر از سایر افراد در معرض ابتلا به بیماریهای خودایمنی مانند حساسیتهای فصلی، آسم و اگزما قرار دارند.
تشخیص خوانش پریشی
تشخیص خوانش پریشی در افراد مبتلا، بیشتر در سنین کودکی و نوجوانی اتفاق میافتد. بزرگسالانی که مبتلا به دیسلکسیا تشخیص داده میشوند، معمولاً در تمام زندگی خود دچار این اختلال بودهاند؛ اگرچه اکتساب این اختلال به علت آسیب مغزی نیز امری ممکن به شمار میآید.
اگر یکی از والدین، پرستار کودک و یا معلم، گمان کند که کودکی مبتلا به خوانش پریشی است، باید نسبت به انجام ارزیابیهای تخصصی اقدام کند. واضح است که یک تشخیص زودهنگام میتواند در کنترل و مدیریت دیسلکسیا، مؤثر واقع شود.
براساس گزارش انجمن بینالمللی دیسلکسیا، ارزیابیهایی تشخیصی غالباً شامل مواردی که در ادامه مطرح میشوند، هستند:
- سابقهی اطلاعات فرد، شامل تاریخچهی خانوادگی و سابقهی رشد ابتدایی فرد
- ارزیابی میزان هوش
- مهارتهای شفاهی زبانی
- مهارت تشخیص واژگان
- مهارت سخنگفتن روان
- مهارت درک مطلب
- دانش واژگان
- رمزگشایی کلمات یا توانایی خواندن کلمات جدید با استفاده از دانش قبلی نسبت به صدای حروف
- پردازش صوتی یا چگونگی پردازش صدای کلمات در مغز
در طول ارزیابی، آزمونگیرنده باید احتمال سایر عارضههایی که دارای علائم مشابه هستند را نیز در نظر بگیرد. این عارضهها شامل مشکلات بینایی، اختلالهای شنوایی، فقدان آموزش مناسب و سایر عوامل اجتماعی و اقتصادی میشوند.
خوانش پریشی در کودکان و بزرگسالان
علائم دیسلکسیا در طول سنین مختلف به شیوههای گوناگونی بروز مییابند. در ادامه خواهیم دید که این اختلال در مقاطع مختلف سنی چگونه بروز پیدا میکند.
قبل از سن مدرسه رفتن، کودکان ممکن است علائم زیر را نشان دهند:
- تأخیر در تکلم و توسعهی دایرهی لغات
- عدم توانایی در انتخاب کلمات درست، مثلاً اشتباه گرفتن کلماتِ مشابه در تلفظ با یکدیگر
- دشواری در به خاطر سپردن اطلاعاتی مانند اعداد، حروف الفبا و نام رنگها
وقتی کودکان به مدرسه میروند، ممکن است علائمی که در ادامه میآیند قابل مشاهده باشند:
- وجود ضعف در مهارت خوانش متون، در مقایسه با سایر همسالان
- اختلال در پردازش اطلاعات و به خاطر سپردن ترتیب آنها
- وجود مشکل در پردازش صدای کلمات ناآشنا
- کند بودن فرایند خواندن و نوشتن نسبت به سایر همسالان
- سرباز زدن از انجام فعالیتهایی که شامل خواندن یک متن هستند
نوجوان و بزرگسالان ممکن است نشانههای زیر را داشته باشند:
- در بلندخوانی متون دچار مشکل میشوند.
- مدت زمانی بیشتر از دیگران برای خواندن و نوشتن صرف میکنند.
- در درستنویسی کلمات مشکل دارند.
- کلمات را اشتباه تلفظ میکنند.
- در به خاطر آوردن موضوعات و نام وسایل مشخص دچار مشکل میشوند.
- در یادگیری زبانهای جدید، به خاطر سپردن متون و انجام عملیات ریاضی احساس مشکل میکنند.
- خلاصه کردن یک داستان برایشان سخت است.
مدیریت و کنترل خوانش پریشی
در حال حاضر روشی برای درمان خوانش پریشی وجود ندارد، اما بکارگیری مجموعهای از راهکارها میتواند باعث تسهیل انجام فعالیتهای روزانه شود.
دیسلکسیا بر افراد مختلف با شیوههای متفاوتی اثر میگذارد و بیشتر افراد روشهایی برای تطبیق تواناییهای خود با دیگران، پیدا میکنند.
تشخیص و دریافت پشتیبانیِ بهموقع، در سالهای نخستین زندگی فرد، میتواند مزایای طولانیمدتی را داشته باشد. مدیریت دیسلکسیا در کودکان میتواند شامل موارد زیر باشد:
- ارزیابی از احتیاجهای فرد:
این امر به معلمان کمک میکند تا یک برنامهی هدفدار برای کودک مبتلا طراحی کنند. - استفاده از ابزارهای یادگیری مناسب:
کودکان مبتلا بمنظور کاهش محدودیتهای ناشی از این اختلال، میتوانند از ابزارهایی که باعث بکارگیریِ هرچه بیشتر حواس پنجگانهی آنان میشود استفاده کنند. - راهنمایی و حمایت:
مشاوره با افراد متخصص میتواند آسیبهای وارده به عزت نفس در فرد مبتلا را به حداقل برساند. شیوههای دیگر حمایت، میتواند شامل اختصاص زمان اضافی به فرد در امتحانات باشد.
در ادامه به نکاتی میپردازیم که ممکن است برای افراد مبتلا به خوانش پریشی در راه تحصیل آنها، سودمند باشند:
- استفاده از راهبردهای مدیریت زمان، نظیر تقسیم پروژهها به فعالیتهای کوچکتر و تهیهی یک طرح کلی پیش از شروع فعالیت
- استفاده از ابزارهای آموزشی مانند فلش کارت و تکنولوژی تبدیل متن به صدا (text-to-voice)
- سازماندهی بصری متون به وسیلهی ماژیکهای مخصوص یا سیستم کدگذاری رنگی (color-coding system)
- فعالیت در یک محیط آرام و منظم و همچنین به حداقل رساندن عوامل برهمزنندهی تمرکز
جمعبندی
با وجود اینکه اختلال دیسلکسیا یا خوانش پریشی محدودیتهای زیادی برای فرد مبتلا نسبت به سایر افراد ایجاد میکند اما میتوان با تشخیص بهموقع، شناخت صحیح از این اختلال و بکارگیری روشهای مناسب، آسیبهای ناشی از آن را به حداقل رساند. امید است این مطلب در کسب شناخت صحیح از این اختلال، برای شما مفید واقع شده باشد.
سوالات متداول
1- دیسلکسیا در کودکان با چه علائمی ظاهر میشود؟
علائم دیسلکسیا در طول سنین مختلف به شیوههای گوناگونی بروز مییابند. به طورکلی این اختلال میتواند بر یادگیری مهارتهای خواندن و نوشتن و تمرکز کودک اثر سوء بگذارد.
۲- آیا درمانی برای دیسلکسیا وجود دارد؟
درحال حاضر درمانی برای دیسلکسیا وجود ندارد، اما به کارگیری مجموعه ای از راهکارها میتواند باعث تسهیل انجام فعالیتهای روزانه، برای فرد مبتلا شود.
۳- علل ابتلا به خوانش پریشی چیست؟
محققین هنوز از علل ابتلا به این اختلال اطلاع دقیقی ندارند؛ ولی در این میان ممکن است، عوامل ژنتیکی مؤثر باشند. ابتلا به خوانش پریشی در اثر آسیب به مغز یا سکتهی مغزی نیز امری محتمل است.
بعضی از محققین هم علت این بیماری را گیرنده های نوری چشم بیان کردند و این نادرست هست. اما اگر مشخص بشه که این اختلال کدام قسمت مغز رو تحت تاثیر قرار میده میتونیم براش درمانهای احتمال رو هم پیشنهاد داد.
موضوع مقاله ی من دیسلکسیا هست اگر میتونین بهم کمک کنین خوشحال میشم ممنون
سلام وقت شما بخیر
اینکه دیسلکسیا روی کدام قسمتهای مغز اثر داره تا حدود زیادی مشخص شده. ولی اینکه آیا طبق اون ممکنه بشه درمانی طراحی کرد رو حقیقتا نمیدونم و مطلبی هم راجع بهش نتونستم پیدا کنم.
mm341m@gmail.com جیمیل من هست. اگر موردی بود که من بتونم کمک کنم در خدمتتون هستم.