اخبار علمی

اولین نوزاد انگلیسی توسط روش جدید IVF با سه DNA متولد شد

4.9/5 - (8 امتیاز)

اولین نوزاد انگلیسی که از DNA سه نفر به وجود آمده است، با به کار گیری روشی خلاقانه توسط پزشکان با هدف جلوگیری از به ارث بردن بیماری‌های صعب العلاج در کودکان، متولد شد. این روش که به عنوان درمان جایگزینی میتوکندری (MDT) شناخته می‌شود، از بافت تخمک‌های سالم اهدا کنندگان خانم برای ایجاد جنین‌های IVF استفاده می‌کند. این تخمک‌ها، فاقد جهش‌های مضری هستند که مادر زیستی داراست و احتمالا به فرزاندان منتقل می‌شوند.

مطلب مرتبط: جراحی مغز در رحم مادر برای اولین بار در دنیا

نحوه‌ی عملکرد درمان جایگزینی میتوکندری
نحوه‌ی عملکرد درمان جایگزینی میتوکندری

از آن‌جا که جنین‌های تولید شده با این روش اسپرم و تخمک والدین زیستی و میتوکندری تخمک اهدا کننده را دارند، نوزاد حاصل مطابق معمول دارای DNA پدر و مادر به علاوه مقدار کمی از مواد ژنتیک -حدود 37 ژن- اهدا کننده است، این فرآیند منجر به تولید نوزادان “سه والدی” می‌شود، هرچند %99.8 DNA نوزاد از پدر و مادر می‌آید.

بیشتر بخوانید: دی ان ای چیست؟

تحقیقات در مورد MDT توسط پزشکان مرکز باروری نیوکاسل در انگلستان آغاز شد. هدف این پروژه کمک به زنان مبتلا به میتوکندری جهش یافته بود تا بدون خطر ابتلا به اختلالات ژنتیکی صاحب فرزند شوند. در انسان تمام میتوکندری‌ها از مادر به ارث می‌رسند، بنابراین جهش‌های مضر در میتوکندری می‌تواند بر تمام فرزندان یک زن تأثیر بگذارد. در خانم‌های مبتلا، بارداری طبیعی اغلب یک ریسک بزرگ است. برخی از نوزادان ممکن است سالم به دنیا بیایند زیرا آن‌ها فقط بخش کوچکی از میتوکندری‌های جهش یافته را به ارث می‌برند. اما برخی دیگر ممکن است مقادیر به مراتب بیشتری به ارث ببرند و به بیماری‌های شدید، پیشرونده و اغلب کشنده مبتلا شوند.

حدود یک از هر 6000 نوزاد متولد شده، مبتلا به اختلالات میتوکندریایی هستند. در هسته‌ی هر سلول بدن انسان تقریباً 2000 ژن وجود دارند. اما در اطراف هر هسته هزاران میتوکندری با ژن‌های خاص خود حضور دارند. هنگامی که میتوکندری به درستی کار می‌کند، انرژی حیاتی را برای سلول‌ها، فراهم می‌کند. جهش‌هایی که به میتوکندری آسیب می‌رسانند بیشتر بر بافت‌های نیازمند انرژی مانند مغز، قلب، ماهیچه‌ها و کبد تأثیر می‌گذارند. این جهش‌ها می‌توانند با رشد کودک به طور پیوسته علائم پیچیده‌تری را نشان دهند.

فرآیندی که در این مطالعه به کار گرفته شده است، چندین مرحله دارد. ابتدا از اسپرم پدر برای بارور کردن تخمک مادر مبتلا و همچنین اهداکننده‌ی سالم استفاده می‌شود. سپس هسته‌ از تخمک اهداکننده برداشته شده و با هسته‌ی تخمک بارور شده‌ی مادری جایگزین می‌شود. تخمک حاصل مجموعه‌ی کاملی از کروموزوم‌های هر دو والد است، اما به جای میتوکندری‌های معیوب مادر میتوکندری سالم اهداکننده را در بر دارد. البته این روش بدون مخاطره نیست. تحقیقات اخیر نشان داده که در برخی موارد، تعداد اندکی از میتوکندری‌های غیرطبیعی که ناچارا از تخمک مادر به تخمک اهداکننده منتقل می‌شوند، می‌توانند زمانی که نوزاد در رحم است، تکثیر شوند. داگان ولز، استاد ژنتیک تولیدمثل در دانشگاه آکسفورد که در این تحقیق شرکت داشت، می‌گوید: «چرایی اینکه ناهنجاری میتوکندریایی در سلول‌های بعضی از کودکان متولد شده با روش‌ MDT دیده می‌شود، اما در برخی دیگر نه هنوز به طور کامل مشخص نیست.»

سخنگوی بیمارستان‌ دانشگاه نیوکاسل بیان داشت: «مقالات تحقیقاتی ارسال شده‌اند و در حال گذراندن فرآیند بررسی دقیق علمی هستند. این بدان معناست که ما در حال حاضر برای جلوگیری از پیش داوری درباره‌ی پروژه نمی‌توانیم اظهار نظر بیشتری کنیم.»

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا