معرفی کتاب

کتاب بیولوژی کمپبل | همه‌چیز که باید پیش از خواندن کمپبل درباره آن بدانید آپدیت 2024

5/5 - (3 امتیاز)

کتاب بیولوژی کمپبل یکی از رفرنس‌های عمومی و برجسته در زمینه زیست‌شناسی است که توسط جین ب. ریس و همکارانش تالیف شده است. این کتاب به شکل وسیع در دوره‌های تحصیلی و آموزشی زیست‌شناسی دانشگاهی یا دبیرستانی (جهت شرکت دانش‌آموزان در المپیاد زیست) به‌عنوان یکی از منابع اصلی مورد استفاده قرار گرفته و با پوشش کامل و جامع اصول و مفاهیم زیست شناسی، توانسته است جایگاه برجسته‌ای در حوزه علوم زیستی کسب کند. همچنین گفتنی است که در کتاب بیولوژی کمپبل، مفاهیم اساسی آموزش زیست شناسی مورد بررسی قرار می‌گیرند و به بررسی عمیق‌ترین جنبه‌های حیات از سطح سلولی تا اکوسیستمی پرداخته می‌شود. حال برای آن‌که با این کتاب ارزشمند بیش‌تر آشنا شوید با مجله‌ی بیوزوم همراه باشید.

کتاب بیولوژی کمپبل دارای 8 بخش کلی و 56 فصل است که هر کدام به صورت دسته‌بندی شده و بی‌نهایت جذاب و دل‌نشین به توضیح و تفسیر بخش‌های گوناگون علوم زیستی می‌پردازند و شما دانش‌آموزان و دانشجویان عزیز اگر عاشق زیست شناسی هستید حتما حتما لازم است تا جای خالی کتاب بیولوژی کمپبل را در کتابخانه خود پر کنید.

پیام نویسنده: توصیه می‌کنم اگر دارای دانش زبان انگلیسی در حد متوسط و یا بالا هستید، حتما کتاب زبان اصلی آن را تهیه نموده و یا با مراجعه به لینک زیر آخرین ویرایش این کتاب را از وب سایت بیوزوم به صورت PDF دانلود نمایید.

بیوشیمی زندگی (Unit 1: The Chemistry of Life)

بخش اول کتاب بیولوژی کمپبل، بیوشیمی زندگی نام دارد که به مباحث پایه‌ای شیمی و بیوشیمی که نقش اساسی در متابولیسم موجودات زنده دارد، می‌پردازد. این بخش محتوی مطالبی درباره ساختار، میان‌کنش‌ها و برهم‌کنش‌های مولکول‌های زیستی مانند کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها، لیپیدها و اسیدهای نوکلئیک است.

واحد 2: سلول (Unit 2: The Cell)

بخش دوم کتاب بیولوژی کمپبل سلول نام دارد که به بررسی سلول به عنوان واحد اصلی ساختاری و عملکردی حیات می‌پردازد. همچنین گفتنی است که این بخش از کتاب بیولوژی کمپبل شامل مفاهیمی درباره ساختار سلولی، عملکرد اجزای سلولی مانند غشا ، هسته و انواع دیگر شبکه غشای داخلی یا همان اندامک‌های سلولی بوده که فراگیری و درک آن پایه و اساس علمی هر دانش‌آموز و یا دانشجویی است.

ژنتیک (Unit 3: Genetics)

بخش فوق العاده جذاب بعدی از کتاب بیولوژی کمپبل، ژنتیک است که همه‌ی ما با آن آشنایی داشته و یا اسم آن حداقل یک‌بار به گوشمان خورده است. این بخش به مفاهیم و اصول اساسی ژنتیک و وراثت می‌پردازد و سرفصل‌هایی مانند ترکیبات ژنتیکی، انتقال ژن‌ها، پیچیدگی‌های مربوط به ساز و کارهای وراثت و مسائل مرتبط با تکامل و تنوع ژنتیکی در آن بررسی می‌شوند. همچنین گفتنی است که بخش ژنتیک به دانش‌آموز و یا دانشجو کمک می‌کند تا درک صحیح، علمی و عمیقی از نقش ژنتیک در تکامل و تنوع حیات داشته باشد.

دوره آموزشی کتب رفرنس زیست شناسی کمپبل و سولومون

مکانیسم‌های تکامل (Unit 4: Mechanisms of Evolution)

بخش چهارم کتاب بیولوژی کمپبل که به ساز و کارهای تکامل اختصاص پیدا کرده است، به بررسی فرآیندها و مکانیسم‌های گوناگونی پرداخته که تشکیل دهنده‌ی یکی از پیچیده‌ترین نظریات زیست شناسی به نام تکامل است. این شامل موضوعاتی مانند انتخاب طبیعی، انواع تولیدمثل‌های تصادفی و غیرتصادفی و مقوله‌ی وراثت است. همچنین گفتنی است که درک ساز و کارهای تکامل از اهمیت بسیار زیادی برای درک تغییر و گوناگونی در جهان زنده برخوردار است.

تاریخچه تکاملی تنوع زیستی (Unit 5: The Evolutionary History of Biological Diversity)

تاریخچه تکاملی تنوع زیستی نامی است که به بخش پنجم از کتاب بیولوژی کمپبل داده شده است و به بررسی تاریخچه و الگوهای تکاملی دخیل در فرآیندهای حیات و موجودات زنده می‌پردازد. در این بخش از بیولوژی کمپبل، موضوعاتی مانند تکامل انواع گوناگون، سیاست‌های تکاملی، و تعیین سلسله مراتب زیستی همانند بیوسیستماتیک، در فصول مختلفی به تفصیل بررسی می‌شوند. همچنین این بخش به نکته جالب و پر چالشی نیز می‌پردازد که آن، ارائه تاریخچه تکاملی و تنوع فراوانی حیات و موجودات زنده در سطح جهانی است.

آناتومی و فیزیولوژی گیاهان (Unit 6: Plant Form and Function)

بخش ششم آناتومی و فیزیولوژی گیاهان را پوشش می‌دهد و این قسمت از کتاب به مطالعه آناتومی و فیزیولوژی انواع مختلف گیاهان پرداخته و  مفاهیمی مانند رشد و تکوین (نمو) گیاهان، جذب و استفاده از مواد غذایی و تعامل با محیط زیست مورد بررسی قرار می‌گیرند. همچنین جالب است بدانید که بخش ششم کتاب بیولوژی کمپبل به خواننده کمک می‌کند تا درک عمیقی از تنوع، ساختار و عملکرد گیاهان پیدا کرده و مطالب بسیار جالبی درباره‌ی دنیای سبز بیاموزد.

آناتومی و فیزیولوژی حیوانات (Unit 7: Animal Form and Function)

واحد هفتم کتاب بیولوژی کمپبل که به نام آناتومی و فیزیولوژی حیوانات شناخته می‌شود، به بررسی ساختار و عملکرد انواع گوناگون حیوانات می‌پردازد. این بخش از کتاب شامل موضوعاتی مانند ساختار و مورفولوژی بدنی، دستگاه‌ عضلانی، سیستم تنفسی، دستگاه گوارشی، سیستم عصبی و تولید مثلی حیوانات است.

پیام نویسنده: مطالعه بخش هفتم از کتاب بیولوژی کمپبل را به علاقه‌مندان زیست شناسی جانوری و انسانی بسیار توصیه می‌کنم

اکولوژی (Unit 8: Ecology)

اکولوژی آخرین بخش از کتاب بیولوژی کمپبل بوده و به بررسی و بیان برهمکنش‌ها میان انواع گوناگون موجودات زنده (ارگانیسم‌ها) و محیط زیست آنان می‌پردازد. علاوه‌بر این لازم به ذکر است که بخش هشتم، شامل عناوینی همچون تعاملات جمعیتی، تغذیه، جریان انرژی و چرخه مواد در اکوسیستم‌ها یا همان زیست بوم‌ها است. گفتنی است که درک مباحث اکولوژی یا بوم شناسی از اهمیت بسیاری برای حفظ و مدیریت محیط زیست برخوردار است.

کتاب بیولوژی کمپبل و المپیاد زیست

همان‌طور که می‌دانیم المپیادها تقریبا با تمام آزمون‌ها و مسابقات علمی تفاوت دارند و این تفاوت در نوع و نحوه سوالاتی است که در این رویدادها مطرح می‌شود.

حال این نوع سوالات به چه شکلی است؟

سوالات المپیاد زیست برخلاف آزمون‌ها و مسابقات دیگر، همگی با مفاهیم علمی سر و کار داشته و به همین علت شرکت‌کنندگان را به چالش می‌کشند و به همین دلیل دانش‌آموز یا دانشجو باید منابع و نحوه آموزش متفاوتی داشته باشد که یکی از این منابع در بحث المپیاد دانش‌آموزی زیست شناسی، کتاب بیولوژی کمپبل است. که در ادامه با نویسنده آن آشنا می‌شوید.

درباره پروفسور نیل آلیسون کمپبل

دکتر نیل آلیسون کمپبل تولد 1946 وفات 2004 یکی از سرشناس‌ترین زیست‌شناسان قرن بیستم بود که با تألیف و نگارش کتاب بیولوژی کمپبل به شهرت جهانی رسید. او در تاریخ ۱۷ آوریل ۱۹۴۶ در میشیگان ایالات متحده آمریکا متولد شد و پس از اتمام دوران تحصیلی خود در دانشگاه کالیفرنیا برکلی، به آموزش و پژوهش در زمینه بیولوژی پرداخت.

او بیش از یک دهه به عنوان استاد بیولوژی در دانشگاه لویولا در لس آنجلس مشغول به آموزش بود. در این دوران، با تمرکز بر تدریس مفاهیم و موضوعات پایه‌ای زیست‌شناسی و تحقیق در زمینه‌های مختلف از جمله اکولوژی و اکولوژی میکروبی، نام خود را به عنوان یک از اساتید برجسته در دانشگاه‌های آمریکا ثبت و ماندگار کرد.

تصویر پروفسور نیل کمپبل نویسنده کتاب بیولوژی کمپبل
پروفسور نیل کمپبل نویسنده کتاب بیولوژی کمپبل

اما شهرت اصلی دکتر کمپبل به دلیل انتشار کتاب بیولوژی کمپبل است که او به همراه همکارش، جین ریس، این کتاب رویایی را تالیف نمود. کتاب بیولوژی کمپبل که برای اولین بار در سال ۱۹۸۷ منتشر شد، به سرعت به یکی از کتاب‌های معتبر و مورد اعتماد در حوزه زیست‌شناسی تبدیل گشت و هم اکنون به عنوان منبع اصلی در دروس زیست‌شناسی در دانشگاه‌ها و دبیرستان‌ها شناخته می‌شود.

همچنین گفتنی است که از ویژگی‌های کتاب بیولوژی کمپبل می‌توان به بیان مفاهیم به شکل ساده، گیرا و قابل درک، استفاده از تصاویر زیبا و واضح و ارتباط صحیح بین جنبه‌ها و عناوین گوناگون بیولوژی اشاره نمود که باعث محبوبیت بیشتر کتاب بیولوژی کمپبل شده است.

پروفسور و استاد زیست شناسی نیل آ. کمپبل به دلیل تأثیرگذاری بی‌نظیر و بی قید و شرط خود در حوزه زیست‌شناسی و ارثیه گران‌بهایی که با تألیف کتاب بیولوژی کمپبل برای جامعه علمی باقی گذاشت، همیشه به‌عنوان یکی از سرشناس‌ترین و مطرح‌ترین بیولوژیست‌های تاریخ شناخته می‌شود.

اما دانستن این بخش پر غم نیز خالی از لطف نیست که دکتر نیل آ. کمپبل در سال ۲۰۰۴ درگذشت، اما آثار و نبوغ این زیست شناس بی‌همتا همواره در متون زیست‌شناسی و ذهن انسان‌های علم دوست و بویژه زیست شناسان سراسر دنیا، زنده است و تأثیرگذاری او در عرصه علم و آموزش همچنان در یادها باقی‌می‌ماند.

دوره آموزشی کتب رفرنس زیست شناسی کمپبل و سولومون

سوالات متداول معرفی کتاب بیولوژی کمپبل

1- چه پیشنهادی برای خرید کتاب کمپبل ارائه می‌شود؟

برای خرید کتاب کمپبل توصیه می‌شود که در وهله اول اگر سطح زبان انگلیسی خوبی دارید، نسخه زبان اصلی آن را مطالعه فرمایید. در غیر این‌صورت می‌توانید از نسخ ترجمه شده آن استفاده فرمایید.

2- دانلود کتاب کمپل pdf به چه صورت است؟

با توجه به عدم رعایت کپی رایت جهانی در کشور، شما می‌توانید نسخه الکترونیکی (PDF) کتاب بیولوژی کمپبل را از سایت‌های گوناگون و صد البته از سایت بیوزوم از طریق این لینک دانلود نمایید. اما تهیه نسخه ترجمه شده آن فقط به صورت فیزیکی امکان پذیر است.

3- مطالعه کتاب بیولوژی کمپبل برای چه رویدادهایی توصیه می‌شود؟

ما در مجموعه بیوزوم به شما دانش‌آموزان و دانشجویان عزیز توصیه می‌کنیم، در صورتی که قصد شرکت در مسابقات علمی همچون المپیاد زیست شناسی، جشنواره کارسوق مهندسی ژنتیک، علوم شناختی، سلول‌های بنیادی و… را دارید از مطالعه کتاب بیولوژی کمپبل غافل نشوید

سید محمد حسین سبزپوشان

کارشناس ارشد زیست شناسی سلولی و تکوینی از دانشگاه شهید بهشتی تهران دبیر و عضو پیوسته‌ی انجمن زیست شناسی ایران

‫2 دیدگاه ها

    1. با سلام و احترام
      وقت شما به خیر و خوشی باشه انشاالله
      مراحل داخلی به زبان فارسی و مراحل جهانی به زبان بین المللی هستند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا