اخبار علمی

چرا زیر دوش مغز ایده پردازتر می‌شود؟

5/5 - (6 امتیاز)

شاید تا به حال برای شما هم اتفاق افتاده باشد که وقتی زیر دوش حمام هستید، برای مشکلات خود راه حلی پیدا کرده باشید. طبق تحقیقات انجام شده این موضوع یک اتفاق تصادفی نبوده و دلیلی علمی برای آن وجود دارد.

تحقیقاتی که طی 15 سال اخیر انجام شده است، نشان می‌دهد که به احتمال زیاد افراد به جای این‌که به طور مداوم با یک مشکل دست و پنجه نرم کنند و به دنبال یافتن یک راه حل معجزه‌آسا باشند، در حین انجام کارهای روزانه (کارهایی که کمترین نیاز به فکر کردن را دارند و به صورت خودکار انجام می‌شوند مانند حمام کردن) به ایده‌های نبوغ آمیز و خلاقانه دست پیدا می‌کنند.

انجام کارهای روزمره که در بالا به آن اشاره کردیم باعث می‌شود که مغز شما به نوعی تفکر، به نام جریان آگاهی مشغول شده و به گفته‌ی محققین، خاطرات و اطلاعاتی نامعمول را بازیابی کرده و ایده‌های جدیدی را تولید کند.

دانشمند علوم اعصاب شناختیِ دانشگاه بریتیش کلمبیا، کالینا کریستوف (Kalina Christoff)، می‌گوید: برای ما نهادینه شده است که تولید ایده‌های جالب و نو تنها از راه سخت کوشی و تفکر عمیق امکان‌پذیر است. بنابراین وقتی افراد متوجه می‌شوند که در حین انجام یک کار ساده و روزانه به یک ایده‌ی جالب دست پیدا کردند، متعجب می‌شوند.

به گزارش مجله‌ی بیوزوم و به نقل از راجر بیتی (Roger Beaty) دانشمند علوم اعصاب در دانشگاه پنسیلوانیا، نشان داده شده است که شبکه‌ی حالت پیش‌فرض (default mode network-DMN) که مناطق گوناگون مغز انسان را به یکدیگر متصل می‌کند، در حین انجام اعمال روزمره نسبت به زمانی که نیاز به تمرکز زیاد و تفکر عمیق دارید، فعال‌تر می‌شود. همین موضوع دلیلی بر خلاق‌تر شدن شما است زمانی که در حال انجام کارهای سبک روزمره هستید.

راجر بیتی درباره‌ی شبکه‌ی حالت پیش‌فرض (DMN) می‌گوید: شبکه‌ی حالت پیش‌فرض، حالتی است که وقتی مشغول فعالیت شدید مغزی مانند: یادگیری، حفظ کردن و یا تمرینات ورزشی نیستید، توسط مغز فعال شده و باعث خلاق‌تر شدن شما می‌شود. اما بالعکس، هنگامی که مشغول تفکر زیاد هستید، سامانه‌های کنترلی مغز شبکه‌ی حالت پیش‌فرض را غیرفعال کرده و شما را در حالت متمرکز و منطقی نگه می‌دارد.

پس اگر بعد از خواندن این خبر علمی، باز هم زیر دوش حمام یا زمانی که کارهای روزمره‌تان را انجام می‌دهید، راه‌حل‌های منطقی و خلاقانه به ذهنتان رسید، دیگر تعجب نکنید چرا که مغزِ زیرک شما سیستم DMN خود را فعال‌تر کرده است.

سید محمد حسین سبزپوشان

کارشناس ارشد زیست شناسی سلولی و تکوینی از دانشگاه شهید بهشتی تهران دبیر و عضو پیوسته‌ی انجمن زیست شناسی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا