اخبار علمی

بوتاکس حلقه مفقوده درمان سرطان!

5/5 - (3 امتیاز)

شیمی‌درمانی، رایج‌ترین روش درمان سرطان است ولی یکی از مشکلات بزرگ آن، هدف قرار دادن سلول‌های سالم بدن علاوه بر سلول‌های سرطانی است. به همین دلیل است که بیمارانی که تحت شیمی‌درمانی قرار می‌گیرند، عوارض جانبی متعددی از ریزش مو گرفته تا خستگی و کم‌خونی را تجربه می‌کنند.

مطلب مرتبط: هوش مصنوعی ژنوم سرطان مغز را هنگام جراحی رمزگشایی می‌کند

تیمی از دانشمندان دانشگاه تل آویو اسرائیل (TAU) یک جایگزین بهتر برای شیمی‌درمانی کشف کرده‌اند. آن‌ها راه‌کاری برای از بین بردن انتخابی سلول‌های سرطانی در بدن انسان با استفاده از توکسین‌های باکتریایی و مولکول‌های آران‌ای پیام‌رسان mRNA پیدا کردند. این دانشمندان مولکول‌های mRNA توکسین را مستقیماً به سلول‌های تومور سرطان پوست حیوانات آزمایشگاهی تزریق کردند و به طرز شگفت‌آوری، این روش درمان جواب داد، موفقیتی که پیش از این هرگز به دست نیامده بود!

دن پیر، یکی از نویسندگان این مطالعه و معاون رئیس دانشگاه تحقیقات و توسعه TAU به World Israel News گفت: “ایدهی ما این بود که مولکول‌های ایمن mRNA که یک توکسین باکتریایی را کد می‌کنند، به طور مستقیم به درون سلول‌های سرطانی وارد کنیم که این کار، سلول‌های نوترکیب را به تولید پروتئینی سمی تحریک می‌کند پس از تولید این پروتئین سمی، سلول‌های سرطانی از بین خواهند رفت. این درست شبیه به قرار دادن یک اسب تروآ درون سلول سرطانی است.”

روش درمان mRNA توکسین چگونه عمل می‌کند؟

مطالعات قبلی نشان می‌دهد که بوتاکس یا سم بوتولین در بهبود پاسخ‌دهی بیماران مبتلا به سرطان به برخی از درمان‌های سرطان از جمله شیمی‌درمانی مؤثر است. این روش به طورکلی، برای استفاده در انسان ایمن بوده و می‌تواند رشد و تکثیر تومورهای سرطانی را کاهش دهد.

مطلب مرتبط: RNA چیست؟ – به زبان ساده

آن‌ها سپس با روشی جدید که پیش از این به آن دست یافته نشده بود این مولکول‌ها را درون نانوذرات‌لیپیدی قرار داده و به طور مستقیم درون سلول‌های تومور حیوانات آزمایشگاهی تزریق کردند. جانداران مورد آزمایش، مبتلا به ملانوما (یک نوع سرطان پوست) بودند. mRNA، تومورهای سرطان را بازبرنامه‌ریزی نموده و پروتئین‌هایی سمی تولید کرد که در نهایت خود سلول سرطانی را از بین می‌برد. جالب است بدانید، رویکردی مشابه برای ساخت واکسن‌های COVID-19 mRNA استفاده شده است!

به نظر پژوهشگران، نکته‌ی جالب توجه این‌جاست که می‌توان برای درمان سرطان، از دیگر سموم باکتریایی نیز استفاده نمود. به عنوان مثال، اگر تومورهای سرطانی نسبت به بوتاکس مقاومت نشان دهند، دانشمندان می‌توانند از یک توکسین طبیعی دیگر استفاده کنند. با این حال، هیچ راه‌کاری برای بیمارانی که نسبت به شیمی‌درمانی مقاوم شده باشند، وجود ندارد.

محققان در این زمینه می‌گویند: «این پلتفرم ممکن است بیانگر نوع جدیدی  از درمان باشد که می‌تواند نیاز بالینی برآورده نشده در درمان تومورهای دارای بافت توپُر را برطرف کند. ما امیدواریم در آینده انواع مدل‌های تومور را از این نظر بررسی نموده و تأثیر آن را بر بهبود وضعیت تومورهای سرطانی اثبات کنیم».

زهرا اسدی

کارشناس مهندسی منابع طبیعی (شیلات)، دانشجوی کارشناسی ارشد پژوهش هنر در دانشگاه هنر اصفهان| علاقه‌مند به حوزه علوم زیستی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا